Icefields Parkway

11 juli 2023 - Icefields Parkway, Canada

Na de dump & fill en een stop bij het supermarktje in Lake Louise Village beginnen we aan de Icefields Parkway, de weg die ons brengt tot in Jasper.
We zijn nog maar net vertrokken en zien enkele auto's aan de kant van de weg staan: ja hoor... tweede beer gespot.  Deze is kleiner dan de eerste en geniet, al liggend, van een struik vol bessen, zo mooi om te zien!
De IP is zo'n 230 km lang en wordt één van de mooiste autoroutes ter wereld genoemd.
Denk aan besneeuwde bergtoppen, prachtige meren, adembenemende uitzichten en gletsjers.  We splitsen deze weg dus op in 2 dagen met een overnachting tussenin om voldoende tijd te hebben om al dat moois te bewonderen.
De mooiste stop op de eerste dag en volgens onze mening ook het mooiste meer tot nu toe is Peyto Lake, het meer in de vorm van een vos.
Op het platform staat behoorlijk wat volk dus we zoeken naar een paadje hogerop voor een rustiger en mooier uitzicht.  Na wat zoeken en een stevig klimmetje is daar het uitzicht waar we even stil van worden.
We vieren ons 10 jarig huwelijk hier in Canada en we vinden het hier een prachtige plek om onszelf eventjes in de bloemetjes (of ballonnen :-)) te zetten.
We worden zelfs op de foto gezet door enkele Japanners die ons tafereel met een grote glimlach bekijken, grappig!
Een half uurtje verder bereiken we onze slaapplek voor 1 nacht, Rampart Creek.
Deze kleine campground ligt middenin de natuur en aan de Saskatchewan River.
We zien op het infobord dat hier deze week al 2 x een beer is gespot, toch een beetje spannend! :-)  's Avonds krijgen we een stevige bui over ons heen, het ideale moment om onze foto's eens te bekijken.
De volgende dag trekken we verder met een eerste grote stop bij de Parker Ridge Trail.  Een prachtige hike van zo'n 5 km boven de boomgrens met prachtig zicht op de Saskatchewan Glacier en het dal waar die in ligt.
Een beetje verderop zien we de Athabasca Glacier verschijnen.  Dit is de grootste en bekendste gletsjer.  Het ijs van het Columbia Icefield is op sommige plekken meer dan 300 meter dik (de hoogte van de Eiffeltoren).  Jammer genoeg voel je ook hier de opwarming van de aarde.  De gletsjer trekt zich zo'n 2 tot 3 meter per jaar terug.  Je kan hier met een speciale bus de gletsjer op maar dat laten we aan ons passeren.
Daarna is het een stukje verder rijden tot aan de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls.  Allebei makkelijk bereikbaar vanaf de parking.
Hierna is het nog zo'n 30 km tot aan onze volgende campground in Jasper.
Bye bye, tot de volgende...

B & V – M & L  XxXx

1. Bobo:
    11 juli 2023
    Eerst en vooral Happy 10th anniversary lovertjes.💐🥂Bear n°2 is toch ook nog big enough 😮
    Ik denk dat bij dit avontuur er toch te weinig zintuigen zijn om dit allemaal in je op te nemen. What a view. We only see pictures and my mouth falls open with drool and all😂😂😂(translater even opgezet)
    Ben benieuwd naar het volgende. Ook een dikke duim aan de organisatoren van dienst.
    Dikke knuffels vh Belgen landje, hear you soon.....
  2. Steven en gezin:
    12 juli 2023
    Wat een prachtige foto's! Leuk om alles wat te kunnen volgen! Grtjes wij
  3. Bonneke&Vokke:
    Proficiat met jullie 10de huwelijks verjaardag 🥂💐
    Wat een avontuur,prachtige foto's
  4. Greta Derudder:
    12 juli 2023
    Bjorn en Vanessa, vanuit de Westhoek hartelijk gefeliciteerd op jullie huwelijksjubilea nml: TIN, Mill en Lou maak er maar een gezellig feestje van.
  5. Patrick Dedrie:
    12 juli 2023
    Proficiat met het 10-jarig huwelijk , ge kunt denken dat die japanners dit leuk vonden ! en ook aan jullie voor de organisatie van dit alles , moet wel veel voorbereiding vragen, om zoveel moois te zien. grts uit Veurne.
  6. Bisschop Gustaaf:
    12 juli 2023
    ook nog eens hier,een dikke proficiat met jullie 10jarig huwelijksverjaardag!!Aan alles is gedacht he!!weeral prachtige fotokes,je kan er uren naar blijven kijken!Dit zal weeral zoals ander jaren een mooie belevenis zijn ,waar nog lang zal over gepraat worden!Toppie dat jullie boys dat ook allemaal graag doen he!We wensen jullie nog veel genot met jullie 4kes!!vanwege nonkel staf en Tinne
  7. Goedele Plovie:
    Gefeliciteerd 🥂
    Fijn die verslagen met foto's, dank! Zo kunnen we mee genieten 🙂
  8. Tante diane:
    13 juli 2023
    Ohh Ohh ohhh ,wat een belevenis zooooo mooi ,kwow dat ik erbij was.
  9. Eddy en Tientje:
    13 juli 2023
    Hey proficiat familie hikers, we zien deze landschappen enkel op documentaires, moet onwaarschijnlijk zijn om er midden in te staan. We genieten mee met jullie hoor. Prachtig. Probeer het allemaal op te slaan in jullie herinneringen, om nog vele jaren van te genieten. Nog veel reisgenot hoor. 👍😎😘
  10. Evy Dedrie:
    13 juli 2023
    Peetje Bjorn en Tante Nesje, wat een prachtige foto's en wat een prachtige natuur. De camper ziet er ook de max uit. Geniet nog verder van het leuke avontuur. Kusjes van het verre ODK
  11. Dirk en wendy en kids:
    14 juli 2023
    wat een belevenis weeral......om nooit meer te vergeten XXX v ons allemaal
  12. Fam Rulmonde - Vivet:
    18 juli 2023
    Proficiat met jullie 10e huwelijksverjaardag! Eentje om U tegen te zeggen! Danku Canada om jullie letterlijk in de fauna en flora te zetten. Wat moet je nog meer hebben, samen de mooiste plekjes op aarde bezoeken!

Zalig toch, een bord met beer gespot. Kan je in België niet voorstellen.

Crazy handshakes!