De Kelders

25 augustus 2019 - Gans Bay, Zuid-Afrika

De rit van Knysna naar Gansbaai bracht ons langs prachtige zichten onderweg, de tuinroute is echt de moeite!  Soms de zee aan onze linkerkant, dan rechts weer groene berglandschappen en verder door weidse landschappen in zoveel verschillende kleuren.
's Middags een kleine lunch in een gezellige zaak met supergrote tuin, leuk om even onze benen te strekken.  Onderweg moet er natuurlijk ook getankt worden.  Dat moet je hier nooit zelf doen, er is altijd iemand om je te bedienen én ook iemand om je ramen te wassen, banden op te pompen, olie te checken, … wat je maar nodig hebt :-)
We waren vroeg vertrokken waardoor we nog een mooie namiddag hadden.  Aangekomen bleek ons huisje WhaleTale , gelegen in De Kelders vlakbij Gansbaai,nog mooier dan we gehoopt hadden.   Overal zien we de zee: op ons terras, vanuit de keuken en zelfs vanuit de slaapkamers.
In Gansbaai wilden we graag een walvissenboottocht doen maar spijtig genoeg waren de weersomstandigheden op zee niet goed genoeg in de namiddag en vandaag gans de dag.
We hebben dan het 'Cliff Path' gewandeld voor onze deur.  Een min of meer aangelegd wandelpad tussen de rotsen langs de kust waar we onderweg een grot zijn tegengekomen en verder door op een verlaten strand terecht kwamen.  Pure natuur op zijn best!
En 's avonds tijdens onze braai werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang en in de verte een walvis.  De walvissen komen hier tussen juli en december vanuit Antarctica om te paren en hun jongen ter wereld te brengen.  En aangezien de baai hier in Walker Bay zeer diep blijft tot aan de wal, kunnen ze tot op 10 m van de kust komen.
Al zijn de aantallen volgens de locals beduidend minder dan vorig jaar.
Weetje van de dag :-): Wist je trouwens dat een walvis met één sprong net zoveel energie verbruikt als een mens in twee dagen!!!
Vandaag hebben we eerst lekker uitgeslapen en daarna zijn we naar Hermanus gereden, het bekendste 'walvisdorp'.  Hier hebben ze zelfs een officiële 'Whale Crier'.  Die patrouilleert langs de wegen en blaast op zijn zeewierhoorn zodra hij walvissen spot.  Maar whale crier of niet, de walvissen komen niet op bestelling en vandaag geen walvis te bespeuren.
We zijn net nog superlekker gaan eten bij Kloeks@home, een piepklein restaurantje in een woonkamer.
Morgen vertrekken we naar ons laatste adres in Kaapstad.

x B&V - M&L x

1. Jelmer:
    Prachtig!
  2. Bobo:
    Wauw, ongelooflijk prachtig 👌👌👌wat een reis 💕😍
  3. Greta Derudder:
    26 augustus 2019
    Terug een toppertje vo jullie,en zooooo mooi,geniet van jullie laatste dagen in Kaapstad.B-V-M-L.nog veel plezier. Xxxx
  4. Imane:
    Prachtig 😍
  5. Laura:
    26 augustus 2019
    Weer zo mooi! Ik moet echt terug naar Zuid-Afrika, wat een prachtig land!
    Geniet er nog van in Kaapstad!
    xxx
  6. Bonneke&Vokke:
    27 augustus 2019
    Geniet nog met volle teugen
    Van deze mooié reis
    👌😘