Jasper National Park

13 juli 2023 - Jasper, Canada

Na de overweldigende Icefields Parkway komen we aan op Whistlers campground in Jasper waar we 3 nachten verblijven.   Dit is een mega camping met meer dan 700 plekken.  We kiezen hier voor een plek met elektriciteit tussen de bomen.  Ook hier ben je weer omgeven door die prachtige Canadian Rockies.  Door de grootte van de camping staan hier veel Amerikanen en Canadezen met enorme campers (lees bussen :-0), pick ups, trailers, jeeps en soms zelfs alles bij elkaar dus een pick up met een enorme trailer en daarachter nog een jeep!  Wij hebben echt een zeepkistje hier :-).

De volgende morgen trekken we naar de Laundromat van Jasper City om onze was te doen.  Dat moet natuurlijk ook gebeuren als je een tijdje op pad bent.  Best gezellig hier met een koffiebar en wifi in de wasserette. :-)  In de late namiddag begint het te regenen dus besluiten we een beetje te shoppen voor souvenirs en uit eten te gaan bij Jasper Brewing Co.  Een gezellige pub met lekkere burgers en je kan er een plankje bestellen met hun eigen bieren, gebrouwen met gletsjerwater.  Leuk, maar hun bier kan niet tippen aan onze eigen Belgische bieren. ;-)
De tweede dag in Jasper gaat Bjorn naar de Canadian barber nu hij een baardje heeft :-) terwijl Vanessa en de boys wat boodschappen doen op het plaatselijke marktje.
In de namiddag hebben we een rafting avontuur geboekt bij Jasper Rafting Adventures.  We worden aan de campground opgepikt door zo'n gele schoolbus die ons naar de Sunwapta River ('woelige rivier') brengt.   Allemaal goed geregeld en het raften zelf is supertof.  We raften een 'Class III' dus da's al stevig maar heel leuk en door ons 'great paddle team' komen we vlotjes aan het eindpunt.
Terug aan de campground aangekomen besluiten we nog een uurtje op en neer te rijden langs Maligne Lake Road tot aan Medicine Lake.  Hier heb je namelijk het meeste kans om een moose en ander wildlife te spotten.
Helaas geen moose maar wel een groep 'elks',  indrukwekkend met hun grote gewei.
We prijzen ons gelukkig dat we de Icefields Parkway al achter de rug hebben want we merken dat het 'smokey' wordt door de vele bosbranden in Alberta en British Columbia.
Die rook kan zomaar opkomen afhankelijk van de windrichting.  's Avonds zien we amper nog de omringende bergen.
We maken onze camper vertrekkensklaar want morgenvroeg vertrekken we op tijd voor een lange rit richting Clearwater.
Bye bye, see you later

B & V, M & L XxXx

1. Wenneke:
    13 juli 2023
    Zaaaaalige lectuur voor het slapen gaan! 👍🏻👍🏻👍🏻
  2. Bobo:
    13 juli 2023
    Die wilde dieren en die natuur, zalig om te zien. Zo leuk om jullie te volgen. Tot gauw en slaap lekker 😘😘😘
  3. Patrick Dedrie:
    14 juli 2023
    Goed zeker dat raften , niemand zeeziek geworden , en Mill en Lou vonden dat ook tof zeker , pas op met die bosbranden daar he .! Nog
    Een veilige reis naar clearwater en de slaap goed??? Vele groetjesen een knuffel vanuit Belgie
  4. Greta Derudder:
    14 juli 2023
    Zo mooi om het geluid van deze waterval te horen, ik staat er van stil.
    Wees voorzichtig op jullie verdere camper tocht, mammie zo blij om alles te kunnen volgen van jullie adembenemende reis.
    B.V.M.L. tot het volgende verslag van deze reis. xxxx
  5. Tinneke:
    14 juli 2023
    Gewoon zaaaalig jullie zo te zien genieten van de mooie natuur en de diertjes!weer een belevenis met het raften!!Ook de brandweerpost is zalig he,je ziet Bjorn ze volgen je overal he Tof.Voorzichtig voor de bosbranden he!!Allez het waske ook gedaan,alles top geregeld ,dus je kunt weer wat verder!!We wensen jullie nog een veilige reis verder.Groetjes van Nonkel staf en Tinne
    Ps weeral prachtige fotokes
  6. Fam Rulmonde - Vivet:
    18 juli 2023
    Hoe grappig zijn die poepekes van de Elks! Geweldig! Spijtig dat we met hen geen kerstkaart foto'ke kunnen maken. We hopen dat jullie weinig hinder mogen ondervinden van de bosbranden. Klonk als een leuk dagje vertoeven in Jasper. Blij dat mijn zus het raften mochten overleven met alvast 3 hevige mannen in de boot.

Mis you!