Banff National Park

6 juli 2023 - Banff National Park, Canada

Een verslagje van onze 3 nachten in Banff...

We werden aan het hotel opgehaald door de shuttledienst van Fraserway, de maatschappij waar we onze camper gehuurd hebben.  Hier kregen we een uitgebreide rondleiding in onze ruime C-Large camper die helemaal uitgerust is met 5 slaapplekken, zonnepanelen, slide out, luifel, oven, microgolf, airco, douche etc... .  Hierbij huur je dan een pakket met keukengerei, lakens, campingstoelen, bijl,... .   Alles is dus aanwezig en door de slide out heb je een mooie ruimte binnenin maar om te rijden is hij niet té groot.
Voor de eerste nacht reden we naar Tunnel Mountain Village II.  Niet de allermooiste camping, dat wisten we op voorhand, maar wel centraal gelegen en met aansluiting op elektriciteit wat handig was om de camper te leren kennen.
Toen we buiten aan ons vuurtje zaten, kregen we al direct bezoek van Bart, de ground squirrel, die zijn holletje vlakbij onze kampplaats had. :-)
De tweede ochtend waren we nog eens vroeg wakker (hello jetlag ;-)) dus waren we vroeg op pad om Banff downtown te verkennen.  Daar kochten we bearspray die we altijd moeten bij hebben tijdens het wandelen.  Daarna deden we de Bow River Trail waardoor je uitkwam bij de Bow Falls, de eerste van vele watervallen die we nog zullen zien.
Na deze trail eens door Banff City gewandeld met veel dezelfde souvenirwinkeltjes maar mooi gelegen tussen de Rockies.
Dan was het tijd om naar de tweede campground te rijden waar we 2 nachten verbleven, Two Jack Main Campground.  Een natuurcamping middenin het bos zonder aansluiting op water of elektriciteit.  Voor we naar onze plek cruisen, passeren we dus aan de 'dump & fill', de plek om vuil water en WC te dumpen en onze tank te vullen met proper water.
De campground zelf is heerlijk, op elke plek staat een picknicktafel en als je een plek kiest met een firepit mag je onbeperkt hout halen op de 'wood pile'.
Met onze hangmat erbij, is het zalig vertoeven hier.
In de vroege avond besluiten we nog even naar Johnston Canyon te rijden, een half uurtje verderop.  Een kloof van zo'n 2,5 km waar je langs de 'Lower Falls' en de 'Upper Falls' passeert.
Op de terugweg kijken we goed rond op de prachtige 'Bow Valley Parkway', de weg terug naar de campground waar je, als je geluk hebt, wildlife kan spotten in de vroege ochtend en avond.  Nog geen beren maar we zien wel een hert oversteken en een vosje langs de kant van de weg.
Na een zalige nacht (yes, aangepast aan het Canadese uur :-)), doen we het even rustig aan.
Croques op de firepit met een eitje en vers fruit, heerlijk!  Deze namiddag doen we nog wat boodschappen en tanken we voor de volgende dagen want in Yoho NP en op weg naar Jasper komen we geen supermarkten tegen.  Misschien maken we nog een stop bij Lake Minnewanka dat vlakbij onze campground ligt,  het grootste meer in de Rocky Mountains.  Tot 1941 stond hier een dorp maar door de bouw van een dam is dit volledig ondergelopen.  Het dorp wordt nog veel bezichtigd door duikers want het is nog steeds in goede staat door het ijskoude gletsjerwater.
Morgen zijn we vroeg op pad om Lake Louise en Moraine Lake te bezoeken voordat we doorrijden naar Yoho National Park maar daarover later meer.  See ya!

B & V   M&L  XxXx

1. Fam Rulmonde - Vivet:
    6 juli 2023
    FANTASTISCH. We hebben het drie keer moeten lezen en dan nog eens 10 keer om deze geweldige plekjes te ontdekken via Google.
    Je kan maar niet genoeg krijgen van de lakes & waterfalls!
    De camper moet waanzinnig zijn als Bartje besluit om uit zijn holletje te kruipen. :-D
    Een verdronken dorp... Creepy maar cool tegelijk!
    ''als je van beren, leren kan - van slimme beren leren kan, is dat iets wat je echt proberen moet - OH ja!''

Thank you Banff, next stop please!

Lovies,
  2. Patrick Dedrie:
    6 juli 2023
    Prachtig , als je dit allemaal leest moet de organisatie wel top zijn , mooie foto,s en moeder zal wel volgen op haar grote atlas , wel 3x lezen
    We zijn benieuwd naar het volgende reisje
    Hou jullie goed !
  3. Bobo:
    7 juli 2023
    Amai, dat is al een hele boterham. Fantastische foto's. In het echt moet het dan nog more incredibly handsome zijn. Wat een avontuur. Geen foto v Bartje?
    Passeren van een hert en vos, ik kan het enthousiasme al voelen 🤣
    We missen jullie, enjoy next trip
    Greetz Bobo en bompi
  4. Bonneke&Vokke:
    7 juli 2023
    Fantastisch om te kunnen volgen op wat voor een mooie plaatsen jullie allemaal komen
    het uitgebreide verslag erbij is top

Dikke knuffels
    Bonneke&Vokke
  5. Bobo:
    Oh ja, toch foto v Bartje, 💕😆
  6. Jelmer:
    7 juli 2023
    Mooie fotos, geniet ervan!
  7. Laura:
    7 juli 2023
    Prachtig 👌! Ik herbeleef nu ook mijn herinneringen daar. Puur genieten gewoon 🥰!!
  8. Eddy en Tientje:
    7 juli 2023
    Amaai luitjes, dit is goed georganiseerd lees ik, ik kan me de goesting al voorstellen tijdens de voorbereidingen thuis. Nu hoop ik dat de werkelijkheid, alles overtreft. Hoe het veilig met muggen en beren spray. De eerste mogen bijten, de tweede liever niet. En als er toch ene komt, zeker niet gaan lopen. ( lijkt me onmogelijk )., 😂🤣😘👍😉
  9. Eddy en Tientje:
    7 juli 2023
    Op weg naar skioord "Jasper". Wat een omgeving. De ultime bergroute. Dat word genieten. 👍😎😘
  10. Bisschop Gustaaf:
    8 juli 2023
    Hey voor alle veiligheid nog maar eens hier een reactie,want had blijkbaar een reactie gestuurd naast foto met hangmat!Het ziet er heel mooi en leuk uit!¨Prachtige fotokes in ieder geval!Prachtige camper,een hele belevenis!Zo te zien op fotokes hebben jullie het wel naar jullie zinnetje!Dus super wat moet je nog meer hebben!Blij jullie te mogen volgen in jullie MOOIE AVONTUUR!Geniet er nog maar van !
    groetjes van Tinneke en nonkel stafxxxx
  11. Les &Nora:
    8 juli 2023
    Wow… dat is al een mooie start ! Die omgeving is gewoon geweldig en ook jullie camper! Ik blijf jullie met plezier volgen op jullie ‘travels’. En ja, het uitgebreid verslag is idd top zoals bonnetje en vokke al schreven hierboven 👍
  12. Dc:
    9 juli 2023
    Mooie foto's geniet er van
  13. Greta Derudder:
    9 juli 2023
    Mammie en pappie zijn zo blij om jullie te kunnen volgen met een uitgebreid verslag van wat jullie zo allemaal beleven op deze mooi reis, heel mooie foto's van deze omgeving.
    Geniet van jullie camper avontuur. Knuffel aan jullie.
    Groetjes van ons 2 en een lieve kus.
  14. Curd:
    11 juli 2023
    Mooie herinneringen, geniet ervan met volle teugen !!!